JAK ZACZĄĆ PRACĘ JAKO FOTOGRAF? 7 KROKÓW DO SUKCESU
- Laura Dembicka Fotografia

- 22 mar 2023
- 3 minut(y) czytania
Zaktualizowano: 24 mar 2023

Fotografia to Twoja pasja i chciałbyś zacząć na tym zarabiać? Nie wiesz, od czego zacząć, aby znaleźć pierwszych klientów? Zobacz 7 prostych tipów, jak zostać fotografem krok po kroku, dzięki którym zrealizujesz pierwsze zlecenia.
1. STWÓRZ NAZWĘ I LOGO
Jak zacząć karierę fotografa? Jak każdy biznes, powinieneś mieć własną nazwę oraz logo, które będziesz prezentować na stronie, w mediach społecznościowych oraz na materiałach marketingowych. Nazwa może być powiązania z Twoim nazwiskiem, np. Jan Kowalski Fotografia. Logo powinno być proste, przejrzyste i oczywiście estetyczne. Możesz zerknąć na nazwy oraz loga innych fotografów, aby się zainspirować do zaprojektowania czegoś swojego.
2. ZAŁÓŻ STRONĘ INTERNETOWĄ
Każdy fotograf powinien mieć stronę internetową, na której przedstawi ofertę oraz pokaże portfolio. Strona to jedna z Twoich wizytówek, więc powinna być ona dopracowana w każdym szczególe, łatwa w nawigacji, estetyczna i spójna. Jest wiele serwisów, które ułatwiają stworzenie strony. Znajdziesz na nich dużo gotowych wzorów i szablonów.
Do strony potrzebujesz także domeny, czyli nazwę strony, która będzie przyciągała nowych klientów. Pamiętaj o dodaniu galerii swoich najlepszych zdjęć, które będą Twoim portfolio. Nie możesz zapomnieć także o formularzu, przez który Twoi klienci mogą zadać Ci pytanie lub zarezerwować termin.
3. STWÓRZ OFERTĘ
Jeżeli masz już logo, nazwę oraz stronę internetową, to czas przyszedł na stworzenie własnej oferty, którą będziesz zachęcać klientów. Zastanów się, jaką dokładnie dziedziną fotografii chcesz się zajmować, czy to są zdjęcia ciążowe, rodzinne, produktowe, czy np. fotografia mody. W zależności od tego ustal grupę odbiorców, do których będziesz trafiać. Na tej podstawie przemyśl wszystkie treści, które będą publikowane na Twojej stronie.
Następnie stwórz cennik swoich usług. Wypisz dokładnie, co wchodzi w koszt sesji zdjęciowej i wypunktuj swoje najmocniejsze strony, co wyróżnią Cię na tle konkurencji.
Zobacz, jak może wyglądać przykładowa oferta.
4. ZBUDUJ SWOJE PORTFOLIO
Jeśli nie masz wielu zdjęć lub chcesz cały czas rozbudowywać swoje portfolio, zdecyduj się na sesje TFP. Na wielu grupach w internecie ogłasza się sporo osób, które z chęcią zapozują do darmowej sesji fotograficznej. Nawet jeśli jesteś zarabiającym fotografem, warto cały czas dbać o nowe doświadczenia, rozwijać się, uczyć się i próbować innych rzeczy.
5. ZAŁÓŻ KONTA NA MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH
Instagram, Facebook, Twitter, TikTok to media społecznościowe, które obowiązkowo powinien mieć każdy fotograf. To właśnie tam możesz znaleźć większość swoich potencjalnych przyszłych klientów. Na tych portalach codziennie szuka nowych informacji tysiące osób. Może ktoś właśnie szuka Ciebie? Naucz się pisać chwytliwe posty, które zachęcą użytkowników do Twojej oferty.
Wrzucaj swoje zdjęcia regularnie kilka razy w tygodniu. Stwórz plan działania i terminarz kolejnych wpisów. Poczytaj o algorytmach i o tym, jak działa Instagram i Facebook. Szukaj nowych obserwujących, wchodź w interakcje ze swoimi followersami.
6. STWÓRZ WIZYTÓWKI NA STRONACH DLA FOTOGRAFÓW
Jest wiele stron i portali, na których ogłaszają się fotografowie z wielu dziedzin, np. fotoszukacz.pl. Stwórz na nich własne wizytówki, w których opiszesz swoją ofertę i przedstawisz portfolio.
7. KORZYSTAJ ZE SZKOLEŃ I KURSÓW
Tak, jak wspomniałam wyżej, należy się cały czas szkolić i zdobywać nowe doświadczenie, aby ulepszać i poszerzać ofertę. Poszukaj bezpłatnych lub płatnych kursów z fotografii, tak by powiększać swoje umiejętności. Jeśli jesteś fotografem rodzinnym lub portretowym, możesz zrobić kurs z fotografii noworodkowej.
Profesjonalny fotograf zawsze poddaje zdjęcia obróbce graficznej. Warto spróbować nauczyć się nowych sposobów, pomysłów na obrobienie zdjęć lub korzystać z dodatkowych programów. Możesz zapisać się na kurs lub skorzystać z darmowych tutoriali w internecie.
Znalezienie pierwszych klientów może trochę potrwać, ale nie warto się poddawać. Bądź cierpliwy! Spróbuj wdrożyć w życie te 7 prostych kroków, konsekwentnie publikuj w mediach społecznościowych i czekaj na pierwsze wiadomości.





Komentarze